Att baka bagels, eller saker man kanske inte borde sätta igång med lite för sent på kvällen.

Brödet var slut, jag bestämde mig för att baka, jag bestämde mig för att testa bagels för första gången. Hurra vad spännande! Ja, jag satte glatt igång. Göra deg. Jäsa. Allt väl så långt.

Sen forma bagels. Inte jättelätt. Dom blev inte jättefina. Men äsch, det var ju första gången.

20130103-223834.jpg
Sen jäsa igen, och sen ska dom små rackarna kokas minsann! Två i taget blir bra, i cirka två minuter.

20130103-223954.jpg
Dom läggs sedan på en kökshandduk för att torka. (fast torka, herregud vem orkar vänta? Dom fick ligga medan jag diskade kastrullen och degbunken, sen fick det vara bra.)

20130103-224101.jpg
Upp på en plåt med bakplåtspapper.

20130103-224218.jpg
Hallå! Träng ihop er nu då! Alla ska få plats.

Och så penslas med äggvita. (fast äggen tog slut när jag gjorde pannkaka till lunch, det fick bli mjölk.)

20130103-224630.jpg
Så. Ja hej på en stund då!

Stund = 25 min. Under tiden kan man till exempel dricka lite glögg och kolla ifall de överblivna pralinerna i asken kanske är goda ändå. (det var dom inte.)

20130103-224757.jpg
Jamen sådärja. …fina. Eller, ja… Dom är säkert goda iallafall.

Och barnen tycker säkert att det ska bli jätteskoj med bröd som ser ut som punkterade hjul till frukost!

Det här inlägget postades i I köket och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

